Kuidas hoida (laste) silmade tervist?

Lastekaitsepäeval pakkusid Eesti Õdede Liidu liikmed Tartus lastele võimalust oma silmade tervist kontrollida ja silmade hoidmise kohta rohkem teada saada. Kontrollimise käigus tuli paaril lapsel välja ka tõsisem nägemisprobleem, mis vajas edasi suunamist silmaarsti vastuvõtule. Silmade regulaarne kontrollimine on probleemide avastamiseks väga oluline ja esimesse kontrolli peaks minema juba 3-4 aastase lapsega.

Hea silmanägemise säilitamiseks on väga oluline lasta silmadel puhata. Õues veedetaval ajal on tõestatult lühinägevuse tekke ja süvenemise eest kaitsev toime. Iga tunni arvuti ees veedetud aja kohta peaks laps olema vähemalt ühe tunni õues. Samuti tuleb teha pause lähitöö ajal ehk arvutis olles, lugedes või nutiseadmes aega veetes. Iga 20-minuti lähitöö järel peaks silmad saama puhkust vähemalt 20 sekundit. Puhkamiseks sobib hästi aknast välja vaatamine.

Silmadele võib ohtlik olla ka silmade kuivus. Ekraani ees olles silmad väsivad ja ka pilgutavad vähem. Seda aitab vältida hästivalgustatud tööruum ja õhuniisuti kasutamine. Leevenduseks võib kasutada ka niisutavaid silmatilku, mis on tuntud ka kunstpisarate nime all.

Nutiseadmed, arvutid ja LED ekraanid kiirgavad ka sinist valgust, mis väsitab silmi ja kurnab aju ja mõjutab unerütmi. Optikakauplustes müüakse spetsiaalseid sinise valguse eest kaitsvaid prille, kuid ainult neile ei saa loota – lapsega tasub kehtestada konkreetsed ekraaniaja piirangud. Seejuures tasub arvestada, et sinine valgus mõjutab uinumist ja seega tasub nutiseadmed tükk aega enne magama minemist kõrvale panna.

Pikk arvutis või nutiseadmes veedetud aeg võib lisaks silmadele olla kahjulik ka lihastele. Kui laps istub pikalt ebaloomulikus poosis, võib tekkida seljalihaste ülepinge, mis võib väljenduda kaela- või peavaludes. Seetõttu oleks hea vähemalt korra tunnis püsti tõusta ja kogu keha sirutada ning pead liigutada aeglaselt igas suunas.

Viimased uudised

Kirev terminoloogia meie armsas emakeeles

Ühine terminoloogia on mõistmise ja koostöö alus. Mõistete ühtlustamiseks kutsus EÕL kokku komisjoni.

Tartu Ülikool lõi koos Norra ülikooliga patsiendiohutuse õppeaine

Õppeaine toimub uudses formaadis, kus ühel kursusel õpivad nii praktiseerivad õed kui magistrandid.

Õde, abiõde, eriõde – mis on nende ametinimetuste taga

Anneli Kannus selgitab, mis eristab kolme sarnase nimega professionaali: õde, eriõde ja abiõde

Milleks Õdede Liidule rahvusvahelised õendussuhted?

Eesti Õdede Liidu asepresident Gerli Liivet tutvustab rahvusvahelisi organisatsioone, kuhu EÕL kuulub.

Platseebo ja notseebo – teadus ja ebausk

Eesti Tervisemuuseumi peavarahoidja Eero Kruusmaa räägib platseebost ja notseebost.

Miks on eriõde vajalik …

Eesti Õdede Liidu asepresident Gerli Liivet räägib eriõenduse kasulikkusest tervishoius.