Õenduse tulevik majanduslike ja sotsiaalsete muutuste risttuules

Euroopa Komisjon avaldas 2025. aasta juunis värske aruande, mis kaardistab Eesti majandus-, sotsiaal- ja struktuuripoliitika olukorra ning esitab soovitusi kestlikkuse, konkurentsivõime ja sotsiaalse õigluse tugevdamiseks. Tervishoiu- ja hoolekandepoliitika vaates tõstab raport esile mitmeid olulisi kitsaskohti, mis on otseselt seotud õendusvaldkonna tuleviku ja jätkusuutlikkusega.

Tööjõukriis vajab süsteemset lahendamist 

Eestis on registreeritud õdede arv 1000 elaniku kohta väiksem kui Euroopa Liidu keskmine (vastavalt 6,7 vs 7,6). Samal ajal vananeb töötajaskond: märkimisväärne osa õdedest on üle 55-aastased, mis seab küsimuse alla tervishoiuteenuste kättesaadavuse ja jätkusuutlikkuse järgmise kümnendi jooksul.

Kuigi 2023. aastal tõsteti õdede miinimumpalka, ei kata see paljude hinnangul töö tegelikku intensiivsust, vastutustaset ega töökoormust. Probleem on eriti terav väljaspool suuremaid linnu, kus sageli tuleb töötada väiksemas meeskonnas ja täita mitut rolli korraga.

Õe põhiõppe lõpetajate arv ei vasta tööjõuvajadusele. Riik on küll suurendanud vastuvõttu õendusõppesse, kuid senised meetmed ei ole toonud piisavat mõju – lõpetajate arv ei kasva piisavalt kiiresti, et katta pensionile siirduvate või elukutset vahetavate spetsialistide asemele tekkivat vajadust. Samuti on hädavajalik suurendada noorte õdede toetust ja motiveeritust, et nad jääksid erialale püsima.

Tervishoiuteenused pole kõigile kättesaadavad

Ligipääs tervishoiu- ja pikaajalise hoolduse teenustele on endiselt ebaühtlane – see mõjutab eriti eakaid, erivajadustega inimesi ja maapiirkondade elanikke. 2024. aastal oli tervishoiuteenuste kättesaamatuse määr üks Euroopa kõrgemaid – 8,5% inimestest teatas, et ei saanud vajalikku arstiabi. Peamisteks põhjusteks on pikad ravijärjekorrad ning teenuste ebaühtlane kvaliteet ja regionaalne kättesaadavus. Samal ajal on omaosaluskulud Euroopa Liidu ühed kõrgeimad, mis piirab teenuste kasutamist just väiksema sissetulekuga leibkondades.

Eelnevast lähtuvalt soovitab Euroopa Õdede Liitude Föderatsiooni (European Federation of Nurses Associations) Brüsseli büroo Eestil kasutada taaste- ja vastupidavusrahastu vahendeid senisest sihipärasemalt, et tugevdada õendusvaldkonda süsteemselt ja jätkusuutlikult.

Rahastust tuleks suunata järgmistele kriitilistele arengusuundadele:

1. Eriõenduse arendamine – suurem pädevus ja parem ligipääs tervishoiule

Süsteemne ja struktureeritud eriõenduse arendamine aitab parandada tervishoiuteenuste kättesaadavust ning tõsta tervishoiusüsteemi paindlikkust ja vastupanuvõimet. Eriõdede rakendamine võimaldab pakkuda kvaliteetset ja iseseisvat õendusabi seal, kus arstiabi on piiratud.

2. Töökoormuse ja personaliarvu tasakaal – ohutuse ja kvaliteedi aluseks

Õenduse kvaliteet ja patsiendiohutus sõltuvad otseselt personali piisavusest ja töökoormuse mõistlikkusest. Eestis puuduvad seni riiklikud standardid, mis määratleksid ohutu õendustöötajate arvu sõltuvalt teenuse tüübist, patsientide seisundist ja ööpäevaringse töö eripäradest. Euroopa praktika näitab, et teaduspõhised personaliarvud (nt patsiendi-õdede suhtarvud) aitavad vähendada ravivigu, lühendada hospitaliseerimise kestust ja ennetada läbipõlemist.

3. Õdede värbamine ja hoidmine – erialale tulekust pikaajalise töösuhteni

Õdede järelkasvu ja püsimise tagamiseks ei piisa pelgalt õppekohtade arvu suurendamisest. Võtmetähtsusega on ka tööle astujate toetamine: tööle sisseelamise võimaluste pakkumine (nt mentorlus, töövarjuks olemine), paindlikud töötingimused (sealhulgas töö- ja eraelu tasakaalu võimaldav töögraafik) ning järjepidevad professionaalse arengu võimalused kogu karjääri vältel.

Kui soovime Eestis säilitada inimkeskset ja kättesaadavat tervishoiusüsteemi, tuleb käsitleda õendust strateegilise investeeringuna, mitte pelgalt personalikuluna. Õenduse rolli väärtustamine peab olema poliitiliselt nähtav, rahaliselt toetatud ja sisuliselt arendatud – vastasel juhul jäävad Eesti tervishoiusüsteemi struktuursed probleemid püsima.

Täpsemalt vaata:
European Commission. (2025). Commission staff working document: 2025 country report – Estonia. Accompanying the document Recommendation for a Council Recommendation on the economic, social, employment, structural and budgetary policies of Estonia (COM (2025) 206 final). Brussels.

Autor: Margit Lenk-Adusoo

Viimased uudised

Anneli Kannus ja Gerli Liivet: hingega tehtud töö

Soovime, et õdedel tekiks arusaam: uhke on olla õde ja õdede liidu liige.

Õenduse tulevik majanduslike ja sotsiaalsete muutuste risttuules

Euroopa Komisjoni värske aruanne toob esile väljakutsed Eesti tervishoiu- ja hoolekandepoliitikas.

Praktika annab julgust ja enesekindlust

Üliõpilane ei teosta praktika käigus õendusprotseduure üksinda ja juhendaja tugi on alati olemas.

Pühendunud kooliõde loob lapsele turvatunde

Kooliõe töö on pidev usalduse ehitamine, laste murede kuulamine ja probleemide märkamine.

Pühendunud kooliõde loob lapsele turvatunde

Olen õppinud, et tühjast tassist ei saa kellelegi kallata – peab oskama hoida iseennast, et saaks hoida teisi.

Kriisipiirkondades praktiseerimine annab Eesti elule teise pilgu

Kui oled käinud kriisipiirkonnas, siis mõistad, kui hea ja lihtne meil kodus on, ka kiirabitöö.